Saturday, June 22, 2013

Ποίηση και Μουσική

Μέσω της ενασχόλησης μου με τη μουσική, έχω μάθει πολλά πράγματα. Το κάθε ένα έχει την αξία του, μικρή ή μεγάλη. Ένα από τα ποίο σημαντικά κέρδη είναι οι γνώσεις που έχω αποκτήσει, αλλά και η αγάπη που έχω αναπτύξει για την ποίηση.
Η Ελληνική μουσική και οι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν ασχοληθεί με μελοποιήσεις Ελλήνων αλλά και ξένων ποιητών  αναδεικνύωντας έτσι αρκετά αριστουργήματα κάνοντάς τα γνωστότερα στο ευρύ κοινό (including me)
Σε αυτό το post ξεχωρίζω κάποια από τα δικά μου προσωπικά αγαπημένα.


Το πρώτο ποίημα που γνώρισα μέσω της μουσικής η "Πρεβεζα" είναι γραμμένο από τον Κώστα Καρυωτάκη. Το 1982, σε μουσική του Γιάννη Γλέζου η "Πρέβεζα" μπαίνει στο νούμερο 10 του δίσκου "Φοβάμαι", ο 3ος δίσκος του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, και η ερμηνεία υπέροχη.




Το 2000 οι Magic De Spell, που έχουν ασχοληθεί με διάφορες διασκευές και μελοποιήσεις, συμπεριλαμβάνουν στον δίσκο "Κόκκινο" ένα ακόμα αγαπημένο ποίημα του Κώστα Καρυωτάκη, το "Gala (Θα γλεντήσω κι εγώ μια νύχτα)". Ποίημα από την πρώτη ποιητική του συλλογή "Ο Πόνος των Ανθρώπων και των Πραγμάτων" που δημοσιεύτηκε το 1919 σε μουσική σύνθεση της ίδιας της μπάντας.



Το τρίτο στη σειρά ποίημα είναι και πάλι του Κώστα Καρυωτάκη. Η "Πολύμνια" από τη συλλογή ¨Νηπενθή" του 1921 κίνησε το ενδιαφέρων στα "Υπόγεια Ρεύματα" οι οποί το "έντυσαν" με μουσική και το παρουσίασαν το 1999 στον δίσκο τους "Εικόνες στα σύννεφα" 



Το επόμενο ποίημα "ανήκει" σε έναν λιγότερα γνωστό ποιητή, τον Γιάννη Σκαρίμπα. Από την ποιητικά συλλογή "Ουλαλούμ" (1936) το ομώνυμο αριστούργημα συγκίνησε αρχικά τον Νικόλα Άσιμο ο οποίος το μελοποίησε και το παρουσίασε το 1987 στον δίσκο "Το Φανάρι του Διογένη". Δέκα χρόνια αργότερα, το 1997, ακούμε το ίδιο ποίημα ελαφρός διασκευασμένο στον δίσκο του Βασίλη Παπακωνσταντίνου "Πες Μου Ένα Ψέμα να Αποκοιμηθώ" Διχάζομαι ανάμεσα στις δυο ερμηνείες. Ιδού και οι δυο.




Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου όμως, έχει τραγουδήσει και άλλους ποιητές. Ένας πολύ σημαντικός, γενικά αλλά και για την καριέρα του, είναι ο Νίκος Καββαδίας. To 1993 εκδίδεται η ποιητική συλλογή του Καββαδία "Μαραμπού" στην οποία βρίσκουμε πολλά εξαιρετικά ποιήματα του, τα οποία έχουν μελοποιηθεί.  Χωρίς δεύτερη σκέψη έχω ξεχωρίσει το "William George Allum". Σε μια ευφυέστατη μουσική σύνθεση του Θάνου Μικρούτσικου, το έχω ακούσει και το έχω αγαπήσει στον δίσκο "Γραμμές Των Οριζόντων" (1992)



Magic De Spell, και πάλι ! Όπως έχω ξαναγράψει ασχολούνται στην ιστορία της καριέρας τους με διασκευές και μελοποιήσεις. Το 1998 κυκλοφορούν τον δίσκο "Τραμπάλα στις Ταράτσες Ετοιμόρροπων Σπιτιών". Ο τίτλος του δίσκου έρχεται από το συγκλονιστικό ποίημα της Κατερίνας Γώγου "Εμένα οι Φίλοι μου" από το βιβλίο της "3 κλικ αριστερά" και το ακούμε σε μουσική του Νίκου Μαιντά.



"Υπέροχο Τίποτα" είναι το όνομα του δίσκου που ηχογραφήθηκε τον Απρίλιο του 1993. Στο νούμερο 8 του δίσκου, και σε ενορχήστρωση του Γιώργου Καρρά ακούμε τον Γιάννη Αγγελάκα να απαγγέλλει ενα εξαιρετικό ποίημα του Jean Nicolas Arthur Rimbaud. Το "Μια Εποχή Στην Κόλαση" (Une Saison En Enfer) με κέρδισε και με καθήλωσε από την πρώτη στιγμή.


Ο Διονύσης Καψάλης, με αρκετό ¨σκοτάδι" στην ποίηση του, εκδίδει το 1995 την Ποιητική συλλογή "Μέρες Αργίας" . Τα "Διάφανα Κρίνα" στον δίσκο τους "Έγινε η Απώλεια Συνήθεια Μας" κάνουν εξαιρετική δουλειά στη μελοποίηση μέρους του ποιήματος, αποτυπώνοντας απόλυτα στις νότες, κατά τη γνώμη μου, τη θλίψη που αποπνέει, ένα ποίημα που ταιριάζει γάντι στη φωνή και την ερμηνεία του Θάνου Ανεστόπουλου. 



Επιστρέφω στον Νίκο Καββαδία και τα ποιήματα του. Πάλι σε μελοποίηση του Θάνου Μικρούτσικου, αυτή τη φορά από τον δίσκο "Ο Σταυρός του Νότου" (1979).  Το ποίημα "Γυναίκα" , η ερμηνεία μοναδική και κατά την προσωπική μου γνώμη αξεπέραστη από την ιδιαίτερη φωνή του Γιάννη Κούτρα.



Last, but not least αγαπημένο και λατρεμένο, σε ποίηση του "μεγάλου" Νίκου Γκάτσου και σε μουσική του επίσης "μεγάλου" Μάνου Χατζιδάκι, ακούμε από την μελωδική φωνή της Μαρίας Φαραντούρη στον δίσκο "Τα Παράλογα" (1976) το "Ο Εφιάλτης της Περσεφόνης". Δεν έχω λόγια να περιγράψω αυτή την συνάντηση τριών μοναδικών καλλιτεχνών! 

No comments: